جعبه

عوامل کلیدی طراحی و تولید جعبه بسته بندی با کارتن و مقوا

عوامل کلیدی طراحی و تولید جعبه بسته بندی با کارتن و مقوا

یک بسته بندی کارتنی خوب برای طراحی به عوامل گوناگونی نیاز دارد که طراح بسته بندی کارتنی باید بر روی آنها شناخت کامل داشته باشد. در نوشته زیر کاغذهای مورد استفاده در صنت کارتن سازی بیان می‌شود. این نوشته مناسب است برای کسانی که قبل از خرید و سفارش جعبه و مقوایی یا کارتن بسته بندی، نیازمند شناخت دقیق مواد اولیه آن هستند. محتوای این مقاله بر گرفته از مجله های تحقیقاتی مختلفی از صاحب نظرات صنعت چاپ و بسته بندی است. ددر ابتدا با انواع کاغذ بسته بندی آشنا خواهید شد.

ar-flag

en-flag

کاغذهای مورد استفاده در صنعت کارتن سازی گونه های مختلفی دارند که هر کدام برای در نظر گرفتن ویژگی ساخته شده اند و عبارت‌اند از:

  • کاغذهای کرافت که برای رویه های ورق کارتون به کار می‌روند.
  • کاغذهای فلوتینگ که برای لایه میانی ساخته شده است.
  • کاغذهای لاینر که برای لایه داخلی بمناسب هستند.
  • کاغذهای بازیافتی که گاها در لایه‌های میانی به کار می روند.
عوامل کلیدی طراحی و تولید جعبه بسته بندی با کارتن و مقوا

کاغذ کرافت

کرافت کلمه آلمانی به معنی محکم می‌باشد و به عنوان کاغذ رویی کارتن یا لایه بیرونی جعبه سازی استفاده میشود. کاغذ رویی کارتون از اجزای مهم کارتن است. وزن پایه کاغذ رویه از ۱۲۵ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع متغیر است، اگرچه وزن های پایه کمتر از ۱۰۰، به منظور طراحی جعبه در سایزهای کوچک کافی است. کاغذ رویه معمولاً یک فرآورده دو لایه است که شامل لایه رویی و لایه زیرین است. این کاغذ با استفاده از انواع مختلف لایه های رویی و به کارگیری انواع مختلف مواد اولیه تولید می‌شود. عمدتاً به روش کرافت و یا شبه کرافت می‌باشد. هم الیاف دست اول که عمدتاً سوزنی برگان و یا خمیر حاصل از خاک اره است و هم الیاف بازیافتی در تولید این کاغذ استفاده می‌شود. کاغذ تولید شده از الیاف دست اول را معمولاً کرافت لاینر و کاغذ حاوی الیاف بازیافتی را تست لاینر می‌نامند. به منظور ایجاد مقاومت در برابر رطوبت، این کاغذ آهاردهی رزینی می‌شوند. اگر از الیاف بازیافتی با کیفیت پایین به عنوان ماده خام استفاده شود، اعمال یک پرس آهاردهی سطحی برای ایجاد مقاومت‌های کافی، لازم می‌باشد.


کاغذ روی کارتون از اجزای مهم کارتون است وزن پایه کاغذ رویه از ۱۲۵ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع متغیر است، اگرچه وزن‌های پایه کمتر از ۱۰۰ به منظور تولید جعبه های کوچک کافی است. کاغذ رویه معمولاً یک فرآورده دو لایه است که شامل لایه رویی و لایه پایه است. این کاغذ با استفاده از انواع مختلف لایه‌های رویی و به کارگیری انواع مختلف مواد اولیه تولید می‌شود. عمدتاً به روش کرافت و یا شبه کرافت می‌باشد. هم الیاف دست اول که عمدتاً سوزنی برگام و یا خمیر حاصل از خاک اره است و هم الیاف بازیافتی در تولید این کاغذ استفاده می‌شود. کاغذ تولید شده از الیاف دست اول را معمولاً کرافت لاینر و کاغذ حاوی الیاف بازیافتی را تسلاینر می‌نامند.
به منظور ایجاد مقاومت در برابر رطوبت این کاغذ آهاردهی رزینی می‌شوند اگر از الیاف بازیافتی با کیفیت پایین به عنوان ماده خام استفاده شود اعمال یک پرس آهاردی سطح برای ایجاد مقاومت‌های کافی لازم می‌باشد.

مشخصات دیگری که این کاغذ باید داشته باشد سفتی و مقاومت زیاد در برابر ترک خوردگی همراه با ظاهر خوب و چاپ پذیری درجه 1 روی آن است. برای ایجاد سفتی لازم در کاغذ می‌توان از نشاسته (مخلوط با خمیر) استفاده کرد. بسته به طراحی ماشین تولید کاغذ، وزن پایه کل، بین لایه‌های رویی و پایه معمولاً با نسبت ۳۰ به ۷۰ تقسیم می‌شود. از آنجایی که کاغذ روکش قهوه‌ای، ویژگی‌های چاپ بالایی ندارد، ساده ترین نوع کاغذ رویه محسوب می‌گردد.

برای تولید کاغذ با نقوش لکه‌دار، به گونه‌ای که دارای ظاهری نایکنواخت و بی‌نظم و همراه با لکه‌های براق و مات باشد، از خمیر رنگبری شده استفاده می‌شود. گرماژ لایه رویی ۲۴۰ گرم بر متر مربع می‌باشد. این وزن پایه کم، به کاغذ ظاهری کرک دار و نقوش سایه روشن و لکه‌دار می‌دهد. برای تشدید نقوش ظاهری، در سر جعبه ماشین سازنده لای رویی از خمیری با درصد خشکی بالاتر (در مقایسه با فرایند تولید سایر کاغذها) استفاده می‌گردد و به این ترتیب شکل‌گیری لایه رویی غیر یکنواخت می‌گردد. همچنین افزایش اختلاف سرعت بین سرعت فوران با سرعت توری این آشفتگی را تشدید می‌کند. این کاغذهای منقوش و لکه‌دار، سطح رویی کارتون‌ها را از یکنواختی رنگ، خارج کرده و موجب جلب توجه مشتری می‌گردد.

لایه رویی با روکش سفید نیز وجود دارد که بیشتر برای مصارفی که با چاپ سر و کار دارند، استفاده می‌شود و بنابراین ظاهر و صافی سطح این کاغذ بسیار مهم است. این کاغذ نیز مانند کاغذ کرافت لاینر دو لایه است و گرماژ لایه رویی ۷۰ الی ۸۰ گرم بر متر مربع است و از خمیر شیمیایی رنگبری شده تولید می‌شود. اگر شکل گیری عالی مورد نیاز باشد، خمیر پهن برگان باید جز اصلی لایه رویی باشد. غالباً در لایه رویی از مواد پر کننده استفاده می‌شود تا ماتی را بهبود بخشد و ظاهر لایه رویی را بهتر کند. شکل‌گیری لایه رویی تا حد امکان باید خوب باشد تا ظاهر قابل رویت مقوا ، مطلوب جلوه نماید. نوع دیگر کاغذ سفید پوشش دار است که بیشترین مصرف را دارد. لایه رویی از خمیر رنگبری شده تولید می‌شود و وزن پایه آن همانند کاغذ لاینر سفید است. این کاغذ را می‌توان به صورت درون ماشینی و یا بیرون ماشینی پوشش داد. این کاغذ سفید پوشش‌دار برای جعبه‌هایی که در ویترین مغازه‌ها استفاده می‌شوند، متقاضی زیادی دارد. یکی دیگر از کاغذهای مورد استفاده در رویه کارتن تست لاینر است که در اروپا و آسیا به مقدار زیاد تولید می‌شود. اساس این کاغذ نیست دو لایه است ولی از آنجا که خمیرهای متعدد در ساخت آن استفاده می‌شود و عمده این خمیرها از الیاف بازیافتی تهیه می‌شوند، به دو دلیل یک ساختار چهار لایه ای ترجیح داده می‌شود:
اول اینکه با استفاده از چهار لایه، کاغذ ویژگی‌های بهتری نسبت به ساختار دو لایه خواهد داشت و دوم، از آنجا که مقاومت به آبگیری در ضایعات کارتن مخلوط بسیار زیاد است، در نتیجه آبگیری از یک لایه پایه سنگین و ضخیم در بخش توری، دشوار است.
بنابراین با تقسیم لایه پایه به دو و یا سه لایه مجزا، آبگیری در بخش ورق سازی به میزان زیادی آسان‌تر می‌گردد.
ضریب اصطکاک لایه رویی برای تمام کاغذهای روی کارتن بسیار مهم است، زیرا جعبه‌های کنگره دار انباشته شده روی یکدیگر نباید روی هم بلغزند.

فروش ورق کارتن سینگل فیس

کاغذ فلوتینگ

لایه کنگره‌ای در مقوای کنگره‌دار به صورت یک لایه موج‌دار بین دو لایه کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد وزن پایه لایه میانی کنگره‌ای بین ۱۱۲ تا ۱۸۰ گرم بر متر مربع است. خمیر مخلوط شامل سولفیت خنثی نیمه شیمیایی پهن برگان و الیاف بازیافتی به عنوان مواد خام برای تولید کاغذ کنگره استفاده می‌شود. اگر فقط از خمیر نیمه شیمیایی استفاده شود کاغذ حاصل را فلوتین می‌نامند. اما معمولاً ۶۵ درصد از خمیر نیمه شیمیایی پهن برگان و ۳۵ درصد خمیر بازیافتی برای ساخت این فرآورده‌ها استفاده می‌شود. بعضی از کاغذهای کنگره‌ای از ۱۰۰ درصد الیاف بازیافتی ساخته می‌شوند که می‌توان از آهار سطحی به منظور بهبود ویژگی‌های مقاومتی استفاده کرد.

لایه کنگره‌ای مقاومت مورد نیاز را به کارتون می‌دهد. مهمترین خواص این نوع کاغذها باید سفتی و مقاومت در برابر له شدن و شکستگی باشد. خواص مربوط به استحکام مکانیکی از قبیل مقاومت کششی ترک خوردگی و پارگی با اهمیت شمرده نمی‌شوند. در بسیاری از موارد از شکل ظاهری کاغذ نیز می‌توان گذشت. عموماً خمیرهای نیمه شیمیایی برای تهیه لایه میانی کنگره‌ای بهترین خمیرها هستند چون سفتی خوبی داشته و در مقابل له شدن مقاومند، اگرچه از نظر مشخصات مقاومتی ضعف‌های قابل توجهی دارند.

یک خصوصیت ویژه در مورد کاغذ کنگره قابلیت عبور آن در ماشین کنگره ساز است. قابلیت عبور در ایجاد به معنی توان ورقه در تحمل تنش‌ها و کشش‌ها در عملیات کنگره‌دار کردن بدون ترک و شکست است. دو عامل افزاینده قابلیت گذر ورقه، کشش پذیری زیاد و عاری بودن از ریز چوب‌ها و الیاف به هم چسبیده است. این مشخصات با پایش خوب خمیر و کشش کمتر در جریان خشک کردن ورقه برای بهینه کردن کشش پذیری در کاغذ کنگره‌ای ایجاد می‌شود.

کارتن-سه-لایه-و-پنج-لایه-1

کاغذ لاینر

این کاغذ در پاره‌ای از خصوصیات مانند مقاومت در برابر رطوبت و یا مقاومت‌های ذاتی الیاف با کاغذ رویه مشترکند ولی نیاز به صافی مناسب برای چاق و یا اندود شدن با الیاف رنگبری شده جهت سفید کردن برای چاپ و غیره را ندارند. این کاغذها می‌توانند از ۱۰۰ درصد الیاف بازیافتی ساخته شوند ولی از نظر بهداشتی باید در رتبه قابل قبولی باشند چرا که ممکن است در بعضی از موارد در تماس با محصولات خوراکی موجب ایجاد بوی بد شده و عطر نامطبوعی در این مواد شوند.
کاغذهای مورد استفاده در لایه‌های میانی کارتون های ۵ لایه و ۷ لایه نیز از همین نوعند که در این موارد فقط نقش اتصال دهنده و حجیم کننده را دارند. عمده کارخانه‌ های کاغذسازی داخل این کاغذ را برای مصارف کارتون سازی تولید می‌کنند. استانداردها و ویژگی‌های کاغذ لاینر و فلوتینگ بسیار در ساخت کارتن بسته بندی موثر است.

ویژگی‌های کاغذ لاینر

۱- هدف : هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی‌ها، بسته بندی، نشانه گذاری، نمونه برداری و روش‌های آزمون کاغذ لاینر می‌باشد.
۲- دامنه کاربرد : این استاندارد در مورد کاغذ کرافت لاینر و تست لاینر را برای بسته بندی و ساخت انواع مقوای کنگره دار به کار می‌رود و کاربرد دارد.
۳ – تعاریف و اصطلاحات : در این استاندارد واژه‌ها و اصطلاحات با تعاریف زیر به کار می‌روند.
۳,۱ – کاغذ کرافت : کاغذ کرافت کاغذی است که خمیر آن به روش شیمیایی کرافت تهیه شده است و به رنگ سفید یا قهوه‌ای تولید و از استحکام بالایی برخوردار است.
۳,۲ – کاغذ کرافت لاینر : کاغذ کرافتی است که برای لایه های بیرونی و داخلی مقوای کنگره دار استفاده می‌گردد. این نوع کاغذ از حداقل ۸۰ درصد خمیر بکر مناسب و حداقل ۲۰ درصد الیاف بازیافتی شده ساخته می‌شود.
۳,۳ – کاغذ تست لاینر : این نوع کاغذ اغلب از کاغذ باطله ساخته شده که در آن مقدار زیادی الیاف کاغذ کرافت وجود دارد. الیاف کاغذ باطله، لایه اصلی کاغذ را تشکیل داده و آن را با لایه نازکی از خمیر دارای درصد بالایی از الیاف بکر پوشش داده می‌شود بدین ترتیب کاغذی با کیفیت و مقاومت پایین تر نسبت به کاغذ کرافت لاینر تولید می‌شود.
۳,۴- بهر : به حجمی از کالا گفته می‌شود که شامل محصولاتی با مواد اولیه، وزن پایه و بست بندی مشابه بوده و تحت شرایط یکسان توسط یک تولید کننده ساخته باشد.
۳,۵- جهت ساخت در ماشین کاغذ : جهت حرکت مواد یا جهت ساخت کاغذ در ماشین کاغذ (MD) را گویند.
۳,۶- عمود بر جهت ساخت در ماشین کاغذ : به جهت عمود بر حرکت مواد در ماشین کاغذ (CD) را گویند.
۴- ویژگی‌ها
۴,۱ – خواص عمومی:
۴,۱,۱ – خصوصیات سطح کاغذ : سطح کاغذ بایستی صاف و عاری از هر نوع نقصی که بر دوام کاغذ اثر می‌گذارد نظیر سوراخ، چین و چروک، تا خوردگی و مواد خارجی باشد.
۴,۱,۲ – رنگ : رنگ کاغذهای کرافت معمولاً قهوه‌ای روشن بوده ولی در صورت توافق بین خریدار و فروشنده می‌تواند در رنگهای دیگر نیز عرضه گردد.
۴,۱,۳ – فشار پیچیدن : غذاهای کرافت همواره به صورت رول عرضه می‌شوند. در این حالت فشار پیچش کاغذ به دور رول بایستی در تمام عرض کاغذ به طور یکنواخت بوده و لبه‌های رول صفت تمیز و عمود بر محور رول باشند.
اتصال انتهایی کاغذ بر مغزی (توپی) کاغذ بایستی صاف، تمیز و مناسب بوده و مانع از سست شدن کاغذ در رول شود. کاغذهایی که به صورت ورقه هستند بایستی مستقیم بریده شود و چهار گوشه هر ورق گونیا باشد.
۴,۲- خواص فیزیکی
۴,۲,۱ – وزن پایه : وزن یک متر مربع از کاغذ لاینر بر حسب گرم بوده و معمولاً در ایران به شرح زیر می‌باشد
۱۱۵ ، ۱۲۵ ، ۱۶۰ ، ۲۰۰ ، ۲۲۰
حد رواداری وزن پایه ۴ ± درصد می‌باشد.
۴,۲,۲- ویژگی‌های کاغذ کرافت لاینر : در این نوع کاغذ حداقل ۸۰ درصد وزن کل الیاف را باید الیاف چوب حاصل از فرایند شیمیایی با سولفات تشکیل دهد و حداکثر دارای ۲۰ درصد الیاف غیر سولفات بوده که باید دارای ویژگی‌های جدول شماره یک باشد.
۴,۲,۳ – ویژگی‌های کاغذ تست لاینر : لایه اصلی این کاغذ را ۱۰۰ کاغذ ضایعاتی یا مخروطی از کاغذ ضایعاتی و ضایعات کشاورزی تشکیل می‌دهد. که با یک لایه نازکی از خمیر دارای درصد بالایی از الیاف بکر پوشش داده می‌شود و باید دارای ویژگی‌های جدول شماره یک باشد.
۴,۲,۳ – ابعاد رول‌های کاغذ : با توافق بین خریدار و فروشنده تعیین می‌شود. در صورتی که کاغذ به صورت شیت یا ورقه ایی باشد چه در فرم A۱ یا در هر اندازه دیگر از سوی A ابعاد آن باید برابر استاندارد )کاغذ و ابعاد کاغذ تحریر و مطبوعات) باشد.
۴,۲,۴- خواص شیمیایی کاغذ کرافت
لاینر کاغذ کرافت لاینر با توافق بین خریدار و فروشنده می‌تواند مشخصات کیفی جدول شماره ۲ لاینر را دارا باشد.

جدول 1 – خواص فیزیکی کاغذ لاینر

ردیفویژگی هاکرافت لاینرکرافت تستروش و آموزش
1حداقل ضخامت(میلیمتر)0/1900/1902-9
2حداقل اندیس مقاومت و ترکیدگی(کیلو پاسکال مت مربع/گرم)2/451/50بند 9-3
3حداقل طول پاره شدن در جهت MD (متر)5000بند 9-4
4حداقل طول پاره شدن در جهت CD (متر)3000بند 0
5حداقل اندیس کشش در جهت MD (نیوتن متر مربع/گرم)6429/5بند 9-5
6حداقل اندیس کشش در جهت CD (نیوتن متر مربع/گرم)32/515/50
7حداقل اندیس پارگی در دو جهت (میلی نیوتن متر مربع/گرم)84/9بند 9-6
8درصد رطوبت7±27±27-9
9حداکثر جذب آب سطح بیرونی،در 60 ثانبه(گرم در مترمربع)30-4030-458-9
10حداقل PH5/55/59/9
محاسبه قیمت جعبه و کارتن بسته بندی

جدول 2 – خواص شیمیایی کاغذ لاینر

ردیفویژگی هاکرافت لاینرروش و آموزش
1PH5/5-7/59-9
2درصد خاکستری(حداکثر)7/510-9
3حداکثر مقدار قلیائی باقیمانده در کاغذ در 100 گرم کاغذ2 درصد11-9
4حداکثذ مقدار چربی و اسیدهای مشابه در 100 گرم کاغذ0/25 درصد12-9
5حداکثر مقدار کلرید در 100 گرم کاغذ0/02 درصد13-9
6حداکثر مقدار سولفات باقیمانده در 100 گرم کاغذ0/12 درصد15-9
فلوت در کارتن a,b,c,e,f
انواع فلوت کارتن

کاغذ فلوتینگ – ویژگیها و روشهای آزمون

۱ – هدف : هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی‌ تستها، نمونه برداری‌، مشروط کردن، روش‌ های آزمون، بسته بندی و نشانه گذاری کاغذ فلوتینگ است.
۲ – دامنه کاربرد : این استاندارد در مورد کاغذ فلوتینگ جهت ساخت انواع کارتون به کار می‌رود.
۳ – مراجع الزامی : مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که در متن این استاندارد به آنها ارجاع شده است بدین ترتیب آن مقررات جزئی از این استاندارد محسوب می‌شود. در مورد مراجع دارای تاریخ چاپ و یا تجدید نظر، اصلاحیه‌ها و تجدید نظرهای بعدی این مدارک مورد نظر نیست. بعضاً بهتر است کاربران ذینفع این استاندارد، امکان کاربرد آخرین اصلاحیه‌ها و تجدید نظرهای مدارک الزامی زیر را مورد بررسی قرار دهند. در مورد مراجع بدون تاریخ چاپ و یا تجدید نظر، آخرین چاپ و یا تجدید نظر آن مدارک الزامی ارجاع داده شده مورد نظر است:
۳-۱ – استاندارد ملی ایران ۳۰۵۴ : سال ۱۳۷۷ ، کاغذ لاینر – ویژگیها و روشهای آزمون.
۳-۲ – استاندارد ملی ایران ۱۰۶ : سال ۱۳۸۳ ، خمیر کاغذ ، کاغذ مقوا – شرایط محیطی استاندارد، مشروط کردن، مراحل نظارت بر شرایط محیطی و مشروط کردن و همچنین آزمون نمونه های آزمونی.
۳-۳ – استاندارد ملی ایران ۴۷۱ : سال ۱۳۷۹ ، کاغذ و مقوا – روش تعیین جرم پایه.
۳-۴ – استاندارد ملی ایران ۱۵۱ : سال ۱۳۷۱ ، کاغذ تعیین ضخامت و دانسینه حجمی یا دانسیته ظاهری یک ورقه کاغذ و مقوا.
۳-۵ – استاندارد ملی ایران ۱۷۴۱ : سال ۱۳۷۱ ، مقوای فشنگی – روش آزمون له شدگی لایه میانی موجدار یا همان کنگره ای.
۳-۶ – استاندارد ملی ایران استاندارد ۵۵۹ : سال ۱۳۷۸ ، کاغذ و مقوا – تعیین میزان رطوبت به طریقه خشک کردن در گرمخانه.
۳-۷ – استاندارد ملی ایران ۸۲۷۳-۲ : سال ۱۳۸۴ ، کاغذ و مقوا – تعیین مقاومت در برابر کشش.
۳-۸ – paper and board : scan p.42
۴ – اصلاحات و تعاریف : در این استاندارد اصطلاحات و یا واژه‌های با تعاریف زیر به کار می‌رود:
۴-۱ – کاغذ فلوتینگ (کاغذ کنگره‌دار یا موج دار): کاغذی است که به عنوان کاغذ پایه لایه میانی کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد که این کاغذ پس از کنگره‌ای شدن در تولید ورق سازی کارتن مصرف می‌شود.
۴-۲ – ورق کارتن : ورق کارتون شامل یک یا بیشتر از کاغذ کنگره دار (فلوتینگ) می‌باشد که با چسب به کاغذهای لاینر چسبانده می‌شوند.
۴-۳ – جهت طولی کاغذ : جهتی از کاغذ و مقوا است که مطابق با جهت حرکت لایه تر بر روی ماشین کاغذسازی باشد.
۴-۴ – جهت عرضی کاغذ : جهتی از کاغذ و مقوا است که دارای زاویه راست نسبت به جهت طولی آنها می‌باشد.
۴-۵ – بهر : یک یا چند واحد مشابه از محصول، که تحت شرایط یکنواخت با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی یکسان توسط یک سازنده تولید شده باشند و برای بازرسی و آزمایش ها ارائه شوند.
۴-۶ – اتصال کاغذ (بند): محل چسب خوردگی دو سر پارگی در رول کاغذ را گویند.
۵ – ویژگیها
۵-۱ – خواص ظاهری : سطح کاغذ فلوتینگ باید عاری از نواقصی مانند سوراخ پارگی چین و چروک تا خوردگی و مواد خارجی قابل رویت باشد. در صورت نیاز به اتصال باید محل اتصال با نوار چسب کاغذی کرافت و یا انواع چسب های صنعتی مناسب دیگر،در سراسر ارز کاغذ چسبانده شود و محل آن در مقطع عرضی رول مشخص گردد. حداقل عرض نوار چسب باید ۳۰ میلیمتر باشد و در هر رول باید حداکثر دو اتصال وجود داشته باشد. ضخامت یک لایه چسب دار محل اتصال (ضخامت کاغذ + چسب) باید حداکثر ۳۵/۱ میلیمتر باشد. (شکل ۱)
شکل یک : ضخامت یک لایه چسب دار محل اتصال (ضخامت کاغذ + چسب) باید حداکثر ۳۵/۱ میلیمتر باشد.
۵-۲ – خواص فیزیکی: ویژگی‌های کاغذ فلوتینگ باید مطابق جدول ۳ باشد.

جدول 3 – ویژگیهای کاغذ فلوتینگ

ردیفجرم پایه(گرم بر مترمربع)حد رواداری جرم پایه(درصد)ضخامت(mm)حداقل طول پاره شدن در طول kmحداقل مقاومت به لهیدگی سطحی فلوت CMT نیوتنحداقل مقاومت به لهیدگی بیه کنگره در جهت عرض cct نیوتن
1113±30/19±0/024175250
21270/220±0/02190280
31400/240±0/02220300
41500/260±0/02240320
51600/280±0/02250340
61750/310±0/02270350
بند روش آزمون1-92-93-94-95-9


4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *