وبلاگ

ضایعات کارتن و انواع کاربردهای آن پس از بازیافت

ضایعات کارتن

ضایعات کارتن و بازیافت آن این روزها جزء فعالیت‌های تخصصی شرکت های فعال در تهران و کرج است. بسیاری از افراد تصور‌ می‌کنند که این دسته از پسماندها چندان اهمیتی ندارند در حالیکه به آن‌ها زباله طلا گفته‌ می‌شود. اهمیت آن‌ها به حدی است که حتی در کشورمان روند انتقال و صادرات ضایعات کارتن و کاغذ به سایر کشورها نیز انجام‌ می‌شود. بنابراین‌ با این حجم از اقبال نسبت به این زباله های طلا می‌توان نتیجه گرفت قیمت ضایعات کارتن برای بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان اهمیت دارد و همواره در صدد پیش بینی هزینه های مرتبط با ضایعات کارتن بر‌ می‌آیند.

ضایعات کارتن

به مجموعه زباله های کارتنی، کاغذی و مقوایی که در تولیدی‌ها و کارتن سازی‌ها یا بعد از استفاده از آن‌ها به وجود‌ می‌آید ضایعات کارتن یا آخال گفته‌ می‌شود. ضایعات دو دسته‌اند: یک بخش آن‌ها تمامی تکه کارتن هایی است که در مرحله تولید ایجاد شده اند و دومین نوع آن‌ها کارتن های تولید شده ای هستند که یک نوبت استفاده شده و به مرحله دور ریختن رسیده اند. برای مثال جعبه کفش کارتنی، زمانی که در زباله قرار‌ می‌گیرد به مرحله ضایعات‌ می‌رسد که باید برای بازیافت آن اقداماتی انجام داد.

انواع نمونه جعبه و کارتن بسته بندی

اهمیت بازیافت ضایعات کارتن

شاید برایتان جالب باشد که ده درصد از زباله‌ها و پسماند‌ها در شهرها شامل همین ضایعات کارتن و کاغذ می‌شوند. در ابتدا حجم این پسماندها و در ادامه محدودیت های اقتصادی و منابع طبیعی (محیط زیست) برای تولید انواع کاغذ و کارتن باعث‌ می‌شود که روند به کار گیری مجدد این زباله‌ها و برگرداندن به چرخه تولید و مصرف از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

انواع کاربردهای آن

از مهم ترین کاربردهایی که‌ می‌توانیم برای ضایعات کارتن برشمریم موارد زیر هستند:

  • برگشت مجدد به خط تولید

برای این که در تهیه مواد اولیه جدید صرفه جویی شود تمامی کارتن های بازیافتی مجدد وارد خط تولید می‌شود. البته با این دسته از ضایعات محصولاتی تولید‌ می‌شود که کیفیت پایینی دارند. به علاوه آن که محصولات تولید شده از مواد اولیه بازیافتی نیز در حیطه های حساسی استفاده نمی‌شود. برای مثال کارتن های تولید شده از ضایعات کارتن نباید در بسته بندی محصولاتی استفاده شود که مسقیما به سلامت افراد مرتبط است. یعنی بسته بندی دارو‌ها و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی با این کارتن‌ها انجام نخواهد شد.

  • تولید انواع دیوار پوش‌ها
  • تولید کاشی سقفی
  • کاغذهای فلوت، تست لاینر و وایت تاپ
  • استفاده در حیطه صنایع و هنرهای دستی
  • تولید انواع کاغذ
  • مقوای صنعتی
  • کارتن و شانه تخم مرغ

قیمت

قیمت هایی که برای ضایعات کارتن قرار داده‌ می‌شود هیچ گاه ثابت نیست. در مواردی شاهد هستیم که شرکت‌ها آن‌ها را در مزایده قرار داده و هر کسی که بالاترین قیمت را برای خرید ضایعات کارتن اعلام کند قطعا تمامی محصول برای اوست. با توجه به انواع نوسانات ارزی و دلاری که در کشورمان شاهد هستیم قیمت هر محصول از جمله کارتن و مقوا و ضایعات آن‌ها دائما در حال تغییر است و باید روزانه این هزینه‌ها را استعلام کرد.

اما نکته‌ای که باید بدان توجه داشته باشید این است که یکسری از عوامل در تعیین هزینه های نهایی مربوط به ضایعات کارتن دخیل هستند. مثل:

  1. مواد اولیه و کیفیت ساخت آن‌ها
  2. چاپ آن‌ها ( آیا کارتن چاپ دارد یا خیر )
  3. میزان کیفیت کلی کارتن‌ها ( تمیزی و یا کثیف بودن بخش های ظاهری آن )

پیش بینی قیمت ضایعات کارتن

پیش بینی قیمت ضایعات آخال از جمله دشوارترین کارهایی است که می توان در بازار ایران انجام داد. یکی از دلایل مهم این دشواری عدم ثبات اقتصادی به خاطر تغییرات قیمت دلار است. شما به میزانی که بازار باثباتی نداشته باشید به همان میزان با دشواری پیش بینی قیمت ها مواجه هستید. بنابراین نمی توان انتظار داشت که پیش بینی های دقیقی در این زمینه داشت یا این که پیش بینی های انجام شده تا درصد بالایی موفق باشند. در نتیجه بهتر است که در این زمینه بررسی های کارشناسانه و تخصصی داشته باشید و در نهایت برای خرید ضایعات کارتن اقدام کنید.

محاسبه قیمت جعبه و کارتن بسته بندی

خرید و فروش

شرکت های کارتن سازی به وفور تماس هایی را دریافت‌ می‌کنند با این موضوع که ضایعات کارتن کیلویی چند؟ همین امر نشان‌ می‌دهد که با چه نوع زباله پر اهمیت و با ارزشی مواجه هستیم. این ارزشمندی ما را به سمتی سوق‌ می‌دهد که تمهیدات درستی در جهت بازیافت آن‌ها داشته باشیم. در نتیجه شاهد رشد و گسترش یک نوع تجارت پرسود یعنی خرید و فروش آخال هستیم.

خاتمه

در این مقاله بسیاری از موضوعاتی که با مساله بازیافت آخال و موارد کاربرد آن مرتبط بود را مورد بررسی قرار دادیم. در انتها‌ می‌توان نتیجه گرفت که عمل بازیافت تا حد زیادی‌ می‌تواند به روند پیشگیری از قطع درختان و آسیب های گسترده به محیط زیست کمک کند. بنابراین این زباله‌ها نه تنها فواید زیستی دارند بلکه با اشتغال زایی برای طیف گسترده ای از افراد‌ می‌توانند چرخه اقتصادی را نیز تا حد زیادی به حرکت در بیاورند.

4/5 - (1 امتیاز)
author-avatar

درباره زهرا خمسه

واژه‌ها، جذاب‌ترین اسباب‌بازی دنیا هستند. دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا این فرصت رو برام فراهم کرد از طریق بازی کردن با واژه‌ها جهان تازه‌ای رو تجربه کنم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *