وبلاگ

فلوت کارتن و انواع a,b,c,e,f آن + مصارف پرکاربرد

فلوت های کارتن

از خودتان سوال کرده اید که این کاغذ چین دار چه بوده و کاربرد مصرفی آن چیست و آیا بودن آن برای بسته بندی های کارتنی و مقوایی لازم است؟ یا خیر؟ در ادامه میخواهیم شما را با انواع این کاغذهای چین دار که به آنها فلوت میگویند، آشنا کنیم و درباره آنها توضیحاتی را بدهیم.

ar-flag

en-flag

انواع فلوت کارتن در یک نگاه

فلوت کارتن جز جدانشدنی در تولید کارتن های بسته بندی میباشد. در این جدول انواع آن با توجه به ویژگی هایی که دارند را ذکر کرده ایم.

نوع فلوتارتفاع دندانه (کنگره) بر حسب میلی مترتعداد کنگره در هر مترتوضیحات
فلوت A4.9-5125_105بزرگترین نوع فلوت است که به ندرت تولید میشود.
فلوت B2.1-2.9150_125این فلوت بیشترین ترکیب را با
نوع c برای تولید کارتن بسته بندی دارد.
فلوت C3.5-3.7145_120در تولید 80 درصد کارتن ها استفاده میشود.
فلوت E1.1-1.6320_290برای تولید کارتنهای لمینتی اکثر محصولات سبک
مثل جعبه پیتزا و جعبه دارویی استفاده میگردد.
فلوت F0.8420این فلوت نیز مانند فلوت A کمتر تولید شده که در
جعبه های عطر و ادکلن دیده میشود.

انواع ورق کارتن

فلوت ها در صنایع جعبه و کارتن سازی از اهمیت ویژه ای برخوردارند که وجود آنها در تولید کارتن الزامی است زیرا باعث استقامت کارتن شده و آنرا مستحکم میکند و هم چنین داشتن فضای خالی موجب انعطاف و نرمی کارتن شده و از رسیدن آسیب های خارجی به محصول درون کارتن جلوگیری میکند. فلوت ها را بر اساس موجی که دارند که اصطلاحا به آنها کنگره نیز گفته میشود، طیقه بندی میکنند، هرچه ارتفاع این کنگره ها بیشتر باشد استحکام آن نیز بیشتر است. فلوت ها را به 5 دسته A,B,C,E,F از لحاظ ضخامت دسته بندی میکنند که هر یک در مصارف مختلفی استفاده میشوند.

فلوت A

این مدل از فلوت یکی از مستحکم ترین و مقاوم ترین فلوت ها است که ارتفاع آنها بین 4.5 تا 5 میلی متر بوده و تعداد دندانه ها یا کنگره های آن حدودا چیزی بین 105 تا 125 عدد در هر متر میباشد. وجود این دندانه ها در کارتن ویژگی ضربه گیری و مقاومت در برابر فشار را ایجاد کرده که هرچه ارتفاع این دندانه ها بیشتر باشد مقاومت آنها نیز بالاتر میرود.

فلوت B

این مدل از فلوت نسبت به فلوت A کمی ضعیف تر است که ارتفاع دندانه های آن حدودا بین 2.1 تا 2.9 میلی متر است و تعداد کنگره های آن معمولا میان 125 تا 150 عدد در هر متر میباشد.

فلوت C

این نوع فلوت یکی از متداول ترین فلوت محسوب میشود و مقاومت آنها نسبت به فلوت های A و B کمتر بوده است و معمولا در 80 درصد مصارف مختلف را شامل شده و کارتن هایی با فلوت C تحمل وزن تقریبا 12 کیلوگرم را داشته اند و بلندای دندانه های آن ما بین 3.5 تا 3.7 میلی متر بوده و تعداد کنگره های آنها 120 تا 145 عدد در هر متر میباشد.

فلوت E

این نوع فلوت کارتن از ضخامت کمتری نسبت به فلوت های دیگر میباشد که به دلیل دارا بودن سطح صاف به وفور در جعبه های لمینتی استفاده میشوند و موارد استفاده آنها از جعبه پیتزا و یا جعبه های دارویی است. فلوت e برای جعبه های کوچک استفاده شده اما با ترکیب فلوت های دیگر میتواند به تولید کارتن های سه لایه و هفت لایه ختم شود. و بلندای آنها میان 1.1 تا 1.6 میلی متر و دندانه های آن میان 290 تا 320 عدد در هر متر میباشد.

فلوت F

کم ضخامت ترین فلوت در بین انواع فلوت هاست که برای لوازم لوکس همانند جعبه های عطر و ادکلن مورد استفاده قرار میگیرند که ارتفاع دندانه های آن چیزی بین 0.8 میلی متر بوده و معمولا 420 عدد در هر متر است.

بیشتر بدانید: محاسبه آنلاین قیمت جعبه و کارتن بسته بندی انواع محصولات

نواع فلوت کارتن

دلایل استفاده فلوت در تولید کارتن

تا کنون با انواع فلوت های متعددی آشنا شده اید که به 5 دسته a,b,c,e,f تقسیم بندی شده اند. لزوم استفاده از فلوت ها در صنایع کارتن و جعبه سازی این است که مقاومت و استحکام کارتن را بالا برده و به گونه ای عایق مناسبی در برابر ضربات محسوب میشود. هر تولید کننده ای خواستار این است که محصولاتش بدون هیچ آسیب و صدمه ای از تولید به مصرف برسد، از این رو استفاده درست از فلوت ها در کارتن موردنظر هر کالایی بسیار حائز اهمیت بوده و از له شدگی و شکستگی محصولات جلوگیری میکند. بعضی از ورق های فلوت کارتن از الیاف چوبی در آن ها استفاده شده اند، میتواند در بسته بندی های مانند میوه و صیفی جات استفاده کرد زیرا که کارتن را در برابر نم و رطوبت نفوذ ناپذیر میکند که بیشتر در موارد صادراتی کاربرد دارند.

شاید یک سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که آیا میتوان به جای فلوت از یک لایه دیگری از ورق مسطح استفاده کرد؟ در جواب باید گفت امکان این کار وجود دارد اما دلیل استفاده از این فلوت ها با شکل موج داری که دارند این است که مقاومت کارتن را در برابر ضربات و آسیب ها بالا برده و نسبت به ورق مسطح خاصیت مقاوم تری را به کارتن مورد نظر شما میدهد.

بیشتر بدانید: نمونه جعبه و کارتن های بسته بندی انواع محصولات

انواع لایه های کارتن

کارتن ها در انواع متفاوتی به تولید میرسند که میتوان به سینگل فیس، 3 لایه، 5 لایه و 7 لایه اشاره کرد که پر مصرف ترین نوع آنها سه لایه و پنج لایه است که برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند، در ادامه درباره آنها توضیحاتی را خواهبم داد.

سینگل فیس: که شماره یک در تصویر است از یک لایه ورق و یک لایه فلوت استفاده شده که فقط برای کارتن های لمینتی استفاده میشوند زیرا یک لایه مقوا نیز بر روی آن قرار گرفته که از تکان خوردن فلوت جلوگیری کند و بیشتر از فلوت های b و c استفاده میشوند. که بهتر است بدانید هر چه فلوت کارتن مقاوم تر باشد بسته بندی نیز با کیفیت تر است.

کارتن سه لایه: این نوع کارتن از دو سطح ورق و یک لایه فلوت تشکیل میشود. این فلوت بین میتواند از نوع B,C,E است که هر یک به ترتیب کیفیت طبقه بندی میشوند. بعنوان مثال فلوت b برای بسته بندی هایی که قرار است محصولات سنگین تر درونشان قرار بگیرد، استفاده میشوند.

مرتبط بخوانید: کارتن سه لایه و ویژگی های آن

کارتن پنج لایه: این کارتن از 3 سطح ورق و دولایه فلوت ساخته میشود که به دلیل آنکه دوبل شده است مقاومت بیشتری را نسبت به فلوت سه لایه ایجاد کرده و میتواند برای محصولاتی که حساسیت بیشتری در برابر شکستگی و ضربه دارند، ایمن سازد. فلوت های این نوع کارتن ترکیبی از انواع EB, EC, BC میباشند که از معمول ترین ترکیب های موجود در بازار های فعلی است.

مرتبط بخوانید: آنچه باید درباره کارتن 5 لایه بدانید!

فلوت کارتن

سوالات متداول

چرا باید از فلوت در کارتن استفاده میشود؟ استفاده فلوت ها باعث مقاومت و استحکام کارتن ها شده و آنها را در برابر ضربات، له شدگی و شکستگی محصولات ایمن میسازد.

انواع فلوت ها در کارتن کدامند؟ فلوت های را به ۵ دسته تقسیم بندی میکنند که شامل فلوت A, B, C, E, F میباشند که هر یک در مواردی مصرفی خاص خود به کار میروند.

چه زمانی از چه فلوتی در بسته بندی کارتنی استفاده کنیم؟ برای استفاده از انواع فلوت ها می بایست محصول موردنظر را مشخص کرده تا تولید کنندگان بتوانند مناسب ترین نوع فلوت را در بسته بندی کارتنی آن استفاده کنند.

تاثیر فلوت کارتن در قیمت تمام شده بسته بندی چه قدر است؟ اگر فلوت استفاده شده از خمیر و کاغذ بازیافتی تشکیل شده باشد نسبت به فلوتی که از طریق یک ورق شکل کنگره ای به آن داده باشند ارزانتر بوده اما کیفیت و استحکام آن پایین تر است.

کلام آخر

صنایع بسته بندی آوین پک، با بیش از ۱۰ سال تجربه و فعالیت فراوان در امور کارتن سازی، جعبه سازی، طراحی، چاپ و بسته بندی مناسب محصولات به بالاترین کیفیت و قیمت مناسب در بازار ، با افتخار شما را در جهت انتخاب درست راهنمایی مینماید برای ارتباط با کارشناسان این واحد صنعتی می توانید از طریق قسمت تماس با ما اقدام فرمایید.

4.4/5 - (9 امتیاز)

4 دیدگاه در “فلوت کارتن و انواع a,b,c,e,f آن + مصارف پرکاربرد

  1. حمید امدادگر گفت:

    سلام، آیا میشه دو فلوت یه شکل را در کارتن پنج لایه استفاده کرد؟

    1. آوین گفت:

      سلام حمید جان، بله، ولی بهتره انجام ندید.

  2. عباس منصوری گفت:

    قیمت ورق کارتن e فلوت در ابعاد سفارشی هم تولید دارید؟

    1. مدیر گفت:

      بله، ولی لازم است برای جلوگیری از دور ریز ها از کارشناسان ما اطلاعاتی کسب کنید. زیرا عدم توجه به این موضوع قیمت موجب هدر رفت سرمایه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *